| Föregående ämne :: Nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
SolidRock
Registreringsdatum: 02 mars 2007 Inlägg: 46 Ort: Uppsala
|
Postat: sön jun 03, 2007 17:49 Rubrik: SolidRocks ontologiska gudsbevis |
|
|
Tänkte se om det finns några som vill samtala olm följande resonemang.
<> : Det är mjligt att
|_| : Det är nödvändigt att
--> : Impliserar att
g : (om) Gud finns
]g : icke-g
Premiss 1: g --> |_|g
Premiss 2: ]g --> |_| ]g
Vi negerar premiss 2(då byter implikationen håll) :
] |_| ] g --> ]]g = g --> |_| g
|_| ] g = ] <> g
]]<> g = <> g --> |_| g
Alltså om det är möjligt att Gud finns så är det också nödvändigt att han gör det.
Kan man alltså hitta ett motsägelesfritt Gudsbegrepp så har man alltså bevisat Guds existens. Vilket är exakt vad Gödel lyckats göra, eftersom Gud är den som innehåller alla posetiva egenskaper, d.v.s. det finns ingen negation i Gudsbegreppet.
Så detta verkar vara ett vattentätt argument för Guds existens förutsatt att man köpper de premisser jag ställt upp. Men det gör väll knappas ni?  _________________ "Hjärtat är oroligt till det finner vila hos dig min Gud" -- Augustinus |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
l_johan_k
Registreringsdatum: 09 februari 2007 Inlägg: 199
|
|
| Till överst på sidan |
|
 |
SolidRock
|
Postat: sön jun 03, 2007 23:13 Rubrik: |
|
|
| Citat: |
it seems to me that once it is conceded that the argument does not constitute a proof which ought to persuade atheists and agnostics of the truth of its conclusion, then it is conceded that the argument is utterly worthless.
|
Detta är uppenbart fel. Eftersom inga logiska argument inehåller något annat än det som redan finns dolt i premisserna. Möjligen finns det sälv-evidenta premisser, men i de flesta fall går det alltid att ifrågasätta sanningen hos dem.
It has all and only the virtues of this (classical) argument: "Either 2+2=5 or God exists; It is not the case that 2+2=5; Therefore God exists"--an argument which all theists should think is sound--at least granted the stipulation that the logical connectives are all to be interpretted classically--but which has no other virtues whatsoever." |
Jag vet inte vad han vill säga här. Menar han att teister acceterar denna typ av argument för Guds existen som giltiga? I så fall är det skrattretande. De premisser jag stälde upp har inget som helst att göra med sådan typ av argumentation. _________________ "Hjärtat är oroligt till det finner vila hos dig min Gud" -- Augustinus |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
l_johan_k
|
Postat: mån jun 04, 2007 00:22 Rubrik: |
|
|
SolidRock, du försöker bevisa Guds existens på samma sätt som Euler gjorde i Ryssland:
"Under sin korta vistelse vid Katarina den storas hov stötte han [Leonhard Euler] ihop med den den stora franska filosofen Denis Diderot. Denne var en hängiven gudsförnekare och försökte hela tiden att omvända ryssarna till ateismen. Katarina var rasande över detta och bad Euler om hjälp med att sätta stopp för den gudlöse fransmannens ansträngningar. Euler funderade ett tag över saken och hävdade sedan att han hade ett algebraiskt bevis för Guds existens. Katarina den stora inbjöd Euler och Diderot till slottet och sammankallade hovet för att lyssna till den teologiska debatten. Euler ställde sig framför åhörarskaran och tillkännagav: 'Min herre, (a + b^n)/n = x, alltså finns Gud; var god svara!' För en man som Diderot med så ynkliga insikter i algebra var det omöjligt att argumentera mot Europas mest framstående matematiker. Tillintetgjord lämnade han S:t Petersburg och återvände till Paris."
Det lyckades inte för Euler eller Gödel. Du lyckas inte heller.
Referens: S. Singh, Fermats Gåta, Norstedt (1998)
EDIT: Kommentarer på VoF.
EDIT: Språk _________________ http://www.ateism.nu/
http://www.evolutionsteori.se/ |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
piotrr
Registreringsdatum: 15 februari 2007 Inlägg: 6
|
Postat: mån jun 04, 2007 10:30 Rubrik: Re: Lite logik |
|
|
| SolidRock skrev: | Så detta verkar vara ett vattentätt argument för Guds existens förutsatt att man köpper de premisser jag ställt upp. Men det gör väll knappas ni?  |
Känns mest som en falsk diktomi. Skulle inte då samma argument kunna användas för att bevisa att alla falska diktomier är sanna, vilket i så fall innebär att argumentet leder till slutsatser som vi kan vara säkra på är helt felaktiga, vilket i sin tur på ett rationellt sätt säger oss att argumentet i sig inte kan stämma. _________________ / Per |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
nypon
Registreringsdatum: 04 juni 2007 Inlägg: 1
|
Postat: mån jun 04, 2007 13:17 Rubrik: |
|
|
| SolidRock skrev: | | Eftersom inga logiska argument inehåller något annat än det som redan finns dolt i premisserna. |
Exakt. Det är precis detta som gör det så skrattretande larvigt att någon överhuvudtaget kan få för sig att man skulle kunna bevisa existens strikt logiskt. Om slutsatsen är att gud existerar så är guds existens redan antagen i premisserna. Därmed är resonemanget utan relevans för alla som inte köper guds existens som en premiss (vilket torde inkludera alla icke troende). |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
l_johan_k
|
Postat: mån jun 04, 2007 14:24 Rubrik: |
|
|
Varför man inte behöver bry sig om logiskt svammel om Guds existens.
(1) Gud är allvetande.
(2) Gud är allsmäktig.
(1) -> Gud vet att det finns ateister.
(2) -> Gud kan uppenbara sig för ateisterna på ett sådant sätt att det inte råder något rimligt tvivel om hans existens. _________________ http://www.ateism.nu/
http://www.evolutionsteori.se/ |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
gnutten
Registreringsdatum: 23 februari 2007 Inlägg: 52
|
Postat: mån jun 04, 2007 17:27 Rubrik: Re: Lite logik |
|
|
| SolidRock skrev: | | Logiska Krumelurer |
Men alltså vad är skillnaden mellan att "Gud finns" och att "det är nödvändigt att Gud finns"?
Eftersom det står en implikation i premiss 1 så kan man alltså tänka sig att det är nödvändigt att Gud finns utan att han ändå finns?
Dessutom skulle man väl kunna använda samma resonemang för att bevisa att påskharen nödvändigtvis existerar.
Edit:
Jag misstänker att man ur samma premisser kan härleda att möjligheten av Guds icke-existens --> det är nödvändigt att Gud inte existerar (?).
Edit2: Såg nu att det fanns förklarat på VoF |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
SolidRock
|
Postat: tis jun 05, 2007 19:37 Rubrik: Re: Lite logik |
|
|
Men alltså vad är skillnaden mellan att "Gud finns" och att "det är nödvändigt att Gud finns"?
|
Om Gud är nödvändigt innebär det att om han finns i vår värld så finns han i alla andra möjliga världar också, detta gäller i högsta grad inte Påskharen eller tomten.
Edit:
Jag misstänker att man ur samma premisser kan härleda att möjligheten av Guds icke-existens --> det är nödvändigt att Gud inte existerar (?).
|
Nej detta går inte att härleda från premis 1, vilket kräver premiss 2 som säger just detta. _________________ "Hjärtat är oroligt till det finner vila hos dig min Gud" -- Augustinus |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
gnutten
Registreringsdatum: 23 februari 2007 Inlägg: 52
|
Postat: tis jun 05, 2007 22:42 Rubrik: |
|
|
| *känner mig som Diderot som l_johan_k berättade om ovan* |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
l_johan_k
|
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Oscar
Registreringsdatum: 18 januari 2007 Inlägg: 202 Ort: Jönköping
|
Postat: tor jun 07, 2007 10:34 Rubrik: |
|
|
| Varför försöker ni bevisa guds existens? Vad skulle det åstadkomma? |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Joakim
Registreringsdatum: 09 april 2007 Inlägg: 70
|
Postat: tor jun 07, 2007 13:56 Rubrik: |
|
|
Nu är jag en sån där som lägger sig i en redan lång och invecklad debatt säkert, men då får ni säga ifrån. Gudsbevis är kul som fenomen, men det finns stor förvirring mellan vad som är evidens (vilket är ett mycket mer sympatiskt ord än bevis), teori och hypotes.
Det finns klara resonemang (inte bevis) för att det är möjligt att det finns en gud. Detta på ungefär samma grunder som det är möjligt att många saker finns. Saker som är logiskt omöjliga, exempelvis runda fyrkanter kan inte finnas, givet rimlig betydelse av "rund" och "fyrkant".
Det finns också rimliga resonemang som inkluderar Guds existens. Med det menar jag att det varken för till eller från om det finns en gud.
Sen finns det krångliga resonemang som inkluderar Guds existens, som att Gud har designat apor och människor så att de tillsammans saknar möjligheten att producera c-vitamin på egen hand, men att det är designat så för att Gud inte vill att vetenskapen ska peka på att det finns en Gud, men att Gud ska bevisas genom tro allena. Sådana förklaringar går bort enligt Ockhams rakkniv. Om de inte tillför något förklaringsvärde och är krångligare än konkurerande teori är det ingen bra teori.
Sen finns det en massa argument för en Gud som vi plötsligt vet någonting om, typ den kristna Guden och att vi kan få kunskap om Guden genom en bok. Denna typ av resonemang funkar inte för fem öre. Men resonemanget som man som oftast hör, är argument för att de kan finnas någonting "där ute" som vi kallar gud, och sedan hoppa till att denna "gud " är sådant som Bibeln (ibland och ibland inte) beskriver honom. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Knupy Baum
Registreringsdatum: 21 februari 2007 Inlägg: 108
|
Postat: tis jun 19, 2007 18:31 Rubrik: Re: Lite logik |
|
|
Vad säger du själv om följande resonemang.
<> : Det är mjligt att
|_| : Det är nödvändigt att
--> : Impliserar att
g : gula läppstift
]g : icke - gula läppstift
Premiss 1: g --> |_|g
Premiss 2: ]g --> |_| ]g
Vi negerar premiss 2:
] |_| ] g --> ]]g = g --> |_| g
|_| ] g = ] <> g
]]<> g = <> g --> |_| g
Alltså om det är möjligt att gula läppstift finns så är det också nödvändigt att de finns.
Nu vet jag inte med er, men jag ser själv inte något som omöjliggör existensen av gula läppstift. Jag är dock skeptisk till om denna logiska sats har förbisett något, för det verkar inte rimligt att jag bevisat att sådana läppstift finns. _________________ Min blogg
Min musiksmak |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Pentagram
Registreringsdatum: 22 mars 2007 Inlägg: 48 Ort: Göteborg
|
Postat: ons jun 20, 2007 13:43 Rubrik: |
|
|
Jag har ingen formell filosofisk ELLER logisk utbildning så om någon kunde hjälpa mig förstå det här s k gudsbeviset vore jag tacksam...
Premiss 1 skall alltså översättas med "Om Gud finns så är det nödvändigt att Gud finns" om jag tolkar tecknen rätt. "Nödvändigt" tycks, från övriga poster, implicera att vad som än är "nödvändigt" måste existera i alla tänkbara världar. Taj Mahal finns uppenbarligen, men jag har inte hört någon göra gällande att det är nödvändigt att Taj Mahal existerar i alla tänkbara världar så Gud tycks ha fått någon slags särställning i den här premissen. Jag tar mig friheten att utgå från att denna särställning motiveras av att "Gud" här representerar den som skapat universum och är nödvändig för dess existens, snarare än "varelsen som beskrivs i Bibeln" och översätter således premiss 1 till att betyda "Om det existerar någon vars definition är att hon är nödvändig så är det nödvändigt att denna existerar."
Är detta en korrekt översättning?
För mig, som lekman, förefaller det hela som en ganska trivival premiss där Guds existens är nödvändig endast för att man definierat den som sådan. Det rimliga vore att omformulera premiss 1 såsom "Om Gud är nödvändig, så existerar Gud", snarare än att ställa upp en premiss som kräver en definition av Gud som innefattar det som impliceras.
Jaja, vidare till premiss 2. Denna skall, såvitt jag kan uttyda tecknen, läsas såsom "Om Gud inte existerar så är det nödvändigt att Gud inte existerar." Tja, om Gud är definierat som nödvändig för all annan existens, och vi postulerar att Gud inte existerar, så måste vi dra slutsatsen att vi enadera inte existerar själva heller, eller att vår definition av Gud har vissa brister (och uppenbarligen inte alls är nödvändig).
Misstaget här torde vara att premissen implicerar att Guds icke-existens är nödvändig om hon inte existerar, eftersom Gud är definierad såsom nödvändig. Någonting som inte existerar har inga egenskaper som påverkar oss, dock, så det mer korrekta vore att säga att om Gud inte existerar så är vår definition av Gud felaktig.
Premisserna borde sålunda vara
Premiss 1: Om Gud existerar och är nödvändig så är Gud nödvändigtvis existerande.
Premiss 2: Om Gud inte existerar så är Gud inte nödvändig.
Slutsatsen blir bara att Gud kanske eller kanske inte existerar, och kanske eller kanske inte är nödvändig.
Kan tilläggas att OM jag hade köpt den premiss 2 som säger att "Om Gud inte existerar, så är hennes icke-existens nödvändig" så hade jag också köpt att "Om Gud möjligtvis kan existera, så existerar hon", men eftersom premissen kräver att vi fogar oss för Guds egenskaper även när hon inte existerar så ser jag inte någon grund till att acceptera den som relevant. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|